Wat bevordert het leren van studenten?
15 november 2019Op vrijdag 8 november jl. hebben we het congres Leren zichtbaar maken bezocht. Een congres vol energie en interessante onderwerpen en de sprekers John Hattie en Shirley Clarke. Interessant om te horen dat je stil moet staan bij welke impact jij op het leren hebt, als docent, als leidinggevende en als organisatie. Staat bij de besluiten die worden genomen in het onderwijs ‘het leren’ centraal, zal het een positief effect hebben op het leren van studenten?
Om besluiten met impact op leren goed geïnformeerd te kunnen nemen kun je gebruik maken van de website https://www.visiblelearningmetax.com
Op basis van zo’n 1600 meta-analyses is van 250 factoren het effect bepaald op leerprestaties van studenten. Dit binnen verschillende domeinen zoals student, thuissituatie, school, klaslokaal, docent, curricula, leerstrategieën, didactiek en onderwijsconcepten.
Deze database wil een brug slaan tussen praktijk en onderzoek en inzicht geven in wat wel kan werken, wat mogelijk niet en waar je mee zou moeten stoppen als docent, beleidsadviseur, schoolleider of onderwijskundige.
Er is dus heel veel data beschikbaar, nu nog opzoeken en vooral toepassen….